Τις τελευταίες μέρες ολοένα και περισσότεροι Αθηναίοι έβγαιναν σε μπαλκόνια και ταράτσες που έχουν προσανατολισμό στην Ακρόπολη. Η θέα του Ιερού Βράχου είναι ούτως ή άλλως εντυπωσιακή, αλλά οι δοκιμές του νέου φωτισμού έκαναν τις νύχτες να λάμπουν από περιέργεια και προσμονή.
Τελικά, χθες το βράδυ, αποκαλύφθηκε ο νέος φωτισμός της Ακρόπολης παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου. «Η Δημοκρατία και οι αρχές της κλασικής Αθήνας χρειάζονται περισσότερο φως στις μέρες μας, καθώς κάποιοι αμφισβητούν το πολίτευμα του μέτρου και την ικανότητά του να φέρει ισότητα και δίκαιη συμμετοχή στην πολιτική διαδικασία», σημείωσε στην ομιλία του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ αναφέρθηκε και στην επέτειο των 2.500 ετών από τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, κάνοντας λόγο για την τότε αποτροπή των «εξ ανατολών επιδρομέων». «Ξαναφωτίζοντας το οχυρό της Ακρόπολης στέλνουμε ένα σήμα διαχρονικής άμυνας σε ό,τι θέτει σε κίνδυνο την πορεία μας προς την πρόοδο», σημείωσε.
Ο νέος φωτισμός της Ακρόπολης είναι ένα από τα έργα αναβάθμισης του μνημείου που πραγματοποιεί το υπουργείο Πολιτισμού με δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση. Η σχεδιάστρια φωτισμού Ελευθερία Ντεκώ ανέλαβε τη μελέτη του έργου και φώτισε το μνημείο με μια διαφορετική προσέγγιση, διακρίνοντας τα τείχη από τα μνημεία του Ιερού Βράχου.
Ο νέος φωτισμός, όπως καθετί που αλλάζει στον δημόσιο χώρο, δημιούργησε και νέες συζητήσεις. «Η κυριαρχία του λευκού», σχολιάζει ο Στέφανος Καβαλλιεράκης, «αναδεικνύει το βάθος, τις διαστάσεις και τη λιτή μεγαλοπρέπεια του μνημείου». Σε επίπεδο συμβολισμού, ο διευθυντής του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών εκτιμά ότι εκπέμπεται ένα μήνυμα με οικουμενική σημασία. «Σε συνδυασμό με την τοποθέτηση νέου ανελκυστήρα για τα άτομα με αναπηρία επιτυγχάνεται η προσβασιμότητα και το μνημείο γίνεται έτσι πιο επισκέψιμο και πιο ορατό. Είναι ένα φωτεινό αντιπαράδειγμα, στους σκοτεινούς καιρούς που ζούμε», σημειώνει.
Αντίθετος με την άποψη ότι τα μνημεία πρέπει να αφήνονται στην ησυχία τους και να μη φωτίζονται είναι ο αρχαιολόγος και διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Νίκος Σταμπολίδης και μας θυμίζει ότι ο φωτισμός ναών και μνημείων είναι επινόηση των αρχαίων. «Στην “Κοιλάδα των ναών” στον Ακράγαντα άναβαν φωτιές για να φαίνονται τα μνημεία φωτισμένα από τη θάλασσα», σημειώνει και τονίζει ότι ένας φωτισμός που έγινε πριν από κάποια χρόνια δεν πρέπει να δεσμεύει τις επόμενες γενιές ως «νόμος». «Κάθε γενιά μπορεί να δημιουργήσει κάτι δικό της. Οσον αφορά το ίδιο το αποτέλεσμα, πρέπει να το δούμε, να το ξαναδούμε, να το συνηθίσουμε και, κυρίως, να το κρίνουμε με όλες τις διαβαθμίσεις του στον χώρο αλλά και στον χρόνο», μας λέει και πιστεύει ότι με την πανσέληνο τα φώτα θα πρέπει να κλείνουν και το μνημείο να ξεκουράζεται.