Δούλεψε το καλάθι του νοικοκυριού; Πού έπεσαν οι τιμές, πόσο το προτιμούν οι καταναλωτές

0
82

Σταθερότητα ή ακόμη και μείωση των τιμών σχεδόν στις μισές από τις κατηγορίες προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» επέφερε η εφαρμογή του πολυσυζητημένου αυτού μέτρου, ενώ η εικόνα για τις κατηγορίες που δεν συμμετέχουν σε αυτό είναι αρκετά διαφορετική με τις ανατιμήσεις να κυριαρχούν.

Σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ τα οποία παρουσιάστηκαν χθες κατά το ετήσιο συνέδριό της για τις αγοραστικές τάσεις στο 48,7% των κατηγοριών που συμμετέχουν στο «καλάθι» επήλθε σταθερότητα ή μείωση τιμής, κάτι που σημαίνει ότι το μέτρο συμπαρέσυρε προς χαμηλότερα επίπεδα τις τιμές όχι μόνο των συγκεκριμένων κωδικών που συμμετείχαν στα «καλάθια» αλλά ολόκληρων των κατηγοριών στις οποίες ανήκουν οι κωδικοί. Από την άλλη, βεβαίως, στο 51,3% των κατηγοριών που συμμετέχουν στο «καλάθι» επήλθε αύξηση τιμών, στοιχείο που έρχεται να επιβεβαιώσει την άποψη ότι το «καλάθι» κάθε άλλο παρά επαρκεί για την ανάσχεση της ακρίβειας. Στις λοιπές κατηγορίες προϊόντων που δεν συμμετέχουν στο «καλάθι» καταγράφηκε αύξηση τιμής στο 69,5% αυτών και μείωση μόλις στο 30,5%.

 

Οι μεταβολές στις τιμές σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με την επίδραση που τελικά είχε το «καλάθι» στην αγοραστική συμπεριφορά, επίδραση πολύ μεγαλύτερη από ό,τι αναμενόταν αρχικά, όπως σημείωσε κατά την παρουσίαση της έρευνας η κυρία Νικολέτα Σπερελάκη, Regional Client Business Partner της NielsenIQ. Έτσι, 3 στους 4 καταναλωτές έχουν αγοράσει κάποιο προϊόν από το «καλάθι», ενώ 1 στους 4 καταναλωτές αγοράζουν πιο συχνά τις κατηγορίες προϊόντων που έχουν προστεθεί στο «καλάθι».

Τα παραπάνω έχουν σημαντικές συνέπειες στις πωλήσεις τόσο των λιανεμπόρων όσων και των προμηθευτών, δεδομένου ότι σύμφωνα με την έρευνα το 44% των καταναλωτών έχει αλλάξει συμπεριφορά λόγω του «καλαθιού». Η αλλαγή συμπεριφοράς σημαίνει καταρχάς ότι επισκέπτεται πιο συχνά συγκεκριμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω καλαθιού με τα σχετικά ποσοστά να κυμαίνονται από 20% έως 61% ανάλογα με την αλυσίδα. Δεύτερον, οι κατηγορίες προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι» αναπτύσσονται με πολύ υψηλότερο ρυθμό σε σύγκριση με τις υπόλοιπες. Με βάση τα στοιχεία αγοράς στις τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ (εξαιρουμένης της Lidl) οι πωλήσεις των κατηγοριών που συμμετέχουν στο «καλάθι» αναπτύσσονται με ρυθμό 18,4%, έναντι 10,1% των κατηγοριών ταχυκίνητων προϊόντων που δεν συμμετέχουν και έναντι ρυθμού 12,3% του συνόλου των ταχυκίνητων (ταχυκίνητα είναι τα προϊόντα που αγοράζονται πιο συχνά από τους καταναλωτές και αποτελούν πάνω από το 70% των συνολικών πωλήσεων των σούπερ μάρκετ).

 

Η λειτουργία του «καλαθιού» προκαλεί και περαιτέρω ενίσχυση του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, δεδομένου ότι οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έβαλαν στα «καλάθια» τους προϊόντα αυτής της κατηγορίας έτσι ώστε να είναι πιο ανταγωνιστικοί. το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που περιλαμβάνονται στο καλάθι από 21,8% κατά το τρίτο τρίμηνο του 2022 αυξήθηκε σε 24,4% την περίοδο εφαρμογής του «καλαθιού» (στοιχεία από Νοέμβριο 2022 έως Φεβρουάριο 2023). Η έρευνα βασίζεται στα στοιχεία για 39 κατηγορίες προϊόντων και τις πωλήσεις στις τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Οι λοιπές κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που δεν συμμετέχουν στο «καλάθι» αύξησαν μεν το μερίδιό τους το ίδιο διάστημα, αλλά λιγότερο από μία ποσοστιαία μονάδα (σε 13,6% την περίοδο εφαρμογής του «καλαθιού» από 12,7% το τρίτο τρίμηνο του 2022). Συνολικά στο 72% των κατηγοριών που συμμετέχουν στο «καλάθι», τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν μερίδιο.

Διαφορετική πάντως είναι η συμπεριφορά καταναλωτών και επιχειρήσεων ανά προϊόν. Έτσι, για παράδειγμα στην περίπτωση του φρέσκου γάλακτος αυξήθηκε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, όμως συνολικά οι τιμές στην κατηγορία αυξήθηκαν. Από την άλλη, στα ζυμαρικά η αύξηση του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, προκάλεσε μείωση της τιμής στα επώνυμα, ενώ η αύξηση των προσφορών στα επώνυμα άλευρα οδήγησε σε αύξηση του μεριδίου τους.

Πηγή