Το επάγγελμα του μέλλοντος ήρθε στην Ελλάδα -Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

0
36

Ο επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος κατάρτισης τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης του ΕΜΠ, Δρ. Παναγιώτης Ροβολής, εξήγησε στο carandmotor.gr όλα όσα αφορούν αυτό το επάγγελμα που γίνεται όλο και πιο περιζήτητο.

Όσο η ηλεκτροκίνηση αυξάνει τους ρυθμούς διείσδυσής της στον κόσμο των τεσσάρων τροχών, και οι οδηγοί αποβάλουν τις όποιες αμφιβολίες τους δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στα σχετικής τεχνολογίας μοντέλα, τόσο αυξάνονται οι ανάγκες για την ομαλή ενσωμάτωση τους στην καθημερινή ζωή.

Αυτό δεν σημαίνει μόνο επέκταση του δικτύου δημόσιων υποδομών φόρτισης -κάτι που είναι απαραίτητο για τον απρόσκοπτο ανεφοδιασμό τους- αλλά και επάρκεια καταρτισμένων τεχνικών που θα μπορούν να φροντίζουν για τη συντήρηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (όπως και δίκυκλων κ.ο.κ.) και φυσικά την επισκευή τυχόν βλαβών τους.

Ο δρόμος για την ανάπτυξη του εν λόγω επαγγέλματος, το οποίο δεδομένης της συνεχώς αυξανόμενης δημοφιλίας των ηλεκτρικών ΙΧ αναμένεται να γίνει περιζήτητο στο μέλλον, άνοιξε με την Υπουργική Απόφαση 151639/2023, μέσω της οποίας καθορίζονται οι προϋποθέσεις για τη βεβαίωση έναρξης άσκησης επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής, δηλαδή των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, των E-REV (Extended Range Electric Vehicles), των υβριδικών και των plug-in υβριδικών.

Οι τεχνίτες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Στην Κατηγορία 1, δηλαδή τεχνίτες που εκτελούν εργασίες οι οποίες αφορούν τη βασική συντήρηση του οχήματος και δεν έχουν σχέση με το σύστημα υψηλής τάσης, και στην Κατηγορία 2, δηλαδή τεχνίτες που -μεταξύ άλλων- γνωρίζουν να αφαιρούν και να επανατοποθετούν τη μπαταρία σε ένα όχημα υψηλής τάσης και να απενεργοποιούν, όπως και να θέτουν εκ νέου σε λειτουργία το σύστημα. Επίσης, ο τεχνίτης Κατηγορίας 2 είναι αυτός που καθοδηγεί τον τεχνίτη Κατηγορίας 1.

Επιπλέον, στην εν λόγω Υ.Α. ορίζεται ότι φορέας επιμόρφωσης των τεχνιτών είναι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας ήτοι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ), και τα αδειοδοτημένα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ).

Ένα τέτοιο πρόγραμμα υλοποιεί με απόλυτη επιτυχία το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με υπεύθυνο τον Δρ. Παναγιώτη Ροβολή, μέλος Ε.ΔΙ.Π. του Εργαστηρίου Ηλεκτρικών Μηχανών & Ηλεκτρονικών Ισχύος του Τομέα Ηλεκτρικής Ισχύος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ, από το ακαδημαϊκό έτος 2017-18.

Ο κ. Ροβολής μίλησε στο carandmotor.gr, παρουσιάζοντας -μεταξύ άλλων- τις διαφορές στη συντήρηση και επισκευή μεταξύ των ηλεκτρικών και συμβατικών (με θερμικούς κινητήρες) αυτοκινήτων, την πορεία των επιμορφωτικών προγραμμάτων του ΚΕΔΙΒΙΜ-ΕΜΠ, τα εφόδια που προσφέρονται στους εκπαιδευόμενους, αλλά και τις ανάγκες σε τεχνίτες ηλεκτρικών ΙΧ τα επόμενα χρόνια.

Μικρότερες ανάγκες συντήρησης τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Όπως μας εξήγησε, «η συντήρηση που απαιτεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σχετικά με το κινητήριο σύστημά του, είναι πιο μικρή σε σχέση με ένα αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν χρειάζεται, για παράδειγμα αλλαγή λαδιών-φίλτρων ή έλεγχο του συστήματος ανάφλεξης και άλλων σχετικών περιοδικών εργασιών με τις οποίες λίγο έως πολύ όλοι είμαστε σχετικά εξοικειωμένοι.

»Οι ηλεκτροκινητήρες απαιτούν πολύ μικρή έως μηδενική συντήρηση. Η συντήρηση ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος, περιλαμβάνει κυρίως προληπτικούς ελέγχους (φόρτιση μπαταρίας, έλεγχος αγωγών, ακροσυνδέσμου σύνδεσης κ.λ.π.). Επιπλέον η διαρκής παρακολούθηση των υποσυστημάτων του οχήματος από του εγκεφάλους και τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα αυτοκινήτου, υποστηρίζει και κατευθύνει και τις διαδικασίες συντήρησης, διάγνωσης βλαβών και επισκευής».

«Παραπάνω από ικανοποιητική η συμμετοχή στα προγράμματα»

Σχετικά με τα επιμορφωτικά προγράμματα που προσφέρει το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του ΕΜΠ, ο κ. Ροβολής θεωρεί ότι αποτελεί αντικειμενική κρίση ότι «το διδακτικό προσωπικό του ΕΜΠ, οι επιλεγμένοι συνεργάτες του ΕΜΠ και το άρτια εξοπλισμένο Εργαστήριο Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος, εξασφαλίζουν τις βέλτιστες προϋποθέσεις για την παροχή υψηλού επιπέδου, ολοκληρωμένης και επιστημονικά τεκμηριωμένης κατάρτισης στους συμμετέχοντες στα Προγράμματα Κατάρτισης 1 & 2 για τους Τεχνικούς Συντήρησης & Επισκευής Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων Υψηλής Τάσης».

Χαρακτήρισε τη συμμετοχή στα προγράμματα και για τις δύο κατηγορίων τεχνικών παραπάνω από ικανοποιητική, επισημαίνοντας ότι από τον Οκτώβριο του 2023 μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί εννέα κύκλοι επιμόρφωσης στην Κατηγορία 1 και τέσσερις κύκλοι επιμόρφωσης για την Κατηγορία 2, «ενώ ήδη με την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους, για τον Σεπτέμβριο 2024, έχουν αναγγελθεί και ο κύκλος 10 για την Κατηγορία 1 καθώς και ο κύκλος 5 για την Κατηγορία 2, για τους οποίους ολοκληρώνονται οι δηλώσεις συμμετοχής.

Το πρόγραμμα του ΚΕΔΙΒΙΜ-ΕΜΠ έχει μάλιστα επιλέξει και η ΟΣΥ για την επιμόρφωση των τεχνικών της. «Η ΟΣΥ ΑΕ, εμπιστευόμενη την πολύχρονη εμπειρία του Εργαστηρίου Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχ. Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του ΕΜΠ στην έρευνα και ανάπτυξη στον τομέα της Ηλεκτροκίνησης, επέλεξε του ΚΕΔΙΒΙΜ-ΕΜΠ για την επιμόρφωση και κατάρτιση των στελεχών της που υποστηρίζουν τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία υψηλής τάσης του στόλου της», ανέφερε ο κ. Ροβολής.

Τα εφόδια των συμμετεχόντων

Όπως εξήγησε, οι συμμετέχοντες «πρωτίστως ενημερώνονται, εξοικειώνονται, ευαισθητοποιούνται μπορούμε να πούμε, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες του ΕΣΑΕ (Επαναφορτιζόμενο Σύστημα Αποθήκευσης Ενέργειας) Υψηλής Τάσης που αποτελεί την πηγή τροφοδοσίας ενέργειας του ηλεκτροκίνητου οχήματος», προσθέτοντας ότι στο πλαίσιο του προγράμματος δίνεται μεγάλη βαρύτητα στην τήρηση των μέτρων ασφάλειας κατά την διαχείριση ενός ηλεκτρικού οχήματος.

Επίσης, αναλύεται ο τρόπος λειτουργίας των διαφόρων υποσυστημάτων με έμφαση στις μπαταρίες, τους ηλεκτρικούς κινητήρες, τα ηλεκτρονικά ισχύος, αλλά και στην ισχύουσα νομοθεσία που αφορά στην ηλεκτροκίνηση.

«Μέσα από το πρακτικό μέρος του προγράμματος ιδιαίτερα στην Kατηγορία 2 επιδεικνύουμε τρόπους απενεργοποίησης της υψηλής τάσης, τα διάφορα υποσυστήματα, τις απαραίτητες μετρήσεις με βάση τον Κανονισμό αριθ.100 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη, όπου αναφέρονται όλες οι ειδικές απαιτήσεις για το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης. Σε ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα η αλήθεια είναι ότι οι ώρες δεν είναι ποτέ αρκετές και ανάλογα με την ειδικότητα του συμμετέχοντα δημιουργούνται επιπλέον ανάγκες μάθησης».

Η σταδιακή επικράτηση των ηλεκτρικών οχημάτων δημιουργεί ανάγκη για τεχνίτες

Ερωτηθείς για την επαγγελματική απορρόφηση των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα, ο κ. Ροβολής επισήμανε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των συμμετεχόντων είναι ήδη εργαζόμενοι σε εταιρείες αντιπροσωπείες ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, οι οποίες μετά την έκδοση της Υ.Α. είχαν ένα συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο για την απόκτηση των απαραίτητων αδειών ώστε να εκτελούνται οι εργασίες συντήρησης και επισκευής των οχημάτων υψηλής τάσης.

Πρόσθεσε δε ότι «δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα, στην συντήρηση και επισκευή των οποίων μπορούν να απασχοληθούν. Είναι τα ηλεκτρικά μηχανάκια – ηλεκτροκίνητα δίκυκλα (όσα εντάσσονται στην υψηλή τάση), αλλά και ηλεκτρικά μηχανήματα έργων κλπ.

 

Αριθμητική εκτίμηση για την ανάγκη σε τεχνίτες ηλεκτρικών ΙΧ τα επόμενα δεν υπάρχει, αλλά σύμφωνα με τον κ. Ροβολή, «η αύξηση και τελικώς η επικράτηση ηλεκτρικών οχημάτων μοιραία δημιουργεί ανάγκες για καταρτισμένο προσωπικό, που να μπορεί να υποστηρίξει ολόκληρη την επαγγελματική αλυσίδα που σχετίζεται με την ηλεκτροκίνηση, από την εμπορία μέχρι την συντήρηση και επισκευή των ηλεκτροκίνητων οχημάτων κάθε χρήσης.

»Δεν είναι τυχαίο ότι μεταξύ των συμμετεχόντων στα προγράμματα κατάρτισης που διοργανώνει το Εργαστήριό μας μέσω του ΚΕΔΙΒΙΜ-ΕΜΠ, περιλαμβάνονται και αρκετοί επαγγελματίες του ευρύτερου χώρου της ηλεκτροκίνησης, που δεν στοχεύουν ειδικά στην άδεια άσκησης επαγγέλματος για Συντήρηση και Επισκευή Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, αλλά στην απόκτηση μιας ευρύτερης ολοκληρωμένης γνώσης σχετικά με τα Οχήματα Υψηλής Τάσης, ως εφόδιο για να την αξιοποιήσουν από διάφορες θέσεις της ευρύτατης βεντάλιας επαγγελμάτων που έχουν ως άξονα την ηλεκτροκίνηση».

Πώς αποκτάται άδεια ασκήσεως επαγγέλματος

«Αρμόδια Αρχή» για την αναγγελία έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης ορίζεται η οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών όπου υπάγεται το συνεργείο οχημάτων υψηλής τάσης ή η κατοικία του αιτούμενου.

Σύμφωνα με την Απόφαση 151639 (ΦΕΚ 3270 τ.Β/ 17/5/2023) άρθρο 4:

Για την απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 ο υποψήφιος πρέπει να πληροί τις παρακάτω προϋποθέσεις:
α) να έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του.
β) να είναι κάτοχος άδειας ασκήσεως επαγγέλματος ή βεβαίωσης έναρξης άσκησης επαγγέλματος μίας εκ των κάτωθι περιπτώσεων του ν. 1575/1985 (Α’ 207) :
βα) Μηχανοτεχνίτη της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 2.
ββ) Ηλεκτροτεχνίτη της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 2,
βγ) Διπλωματούχου μηχανικού της περ. α’ της παρ. 4 του άρθρου 4, όσοι έχουν πτυχίο μηχανολόγου ηλεκτρολόγου ή μηχανολόγου μηχανικού ή ηλεκτρολόγου μηχανικού ή ναυπηγού μηχανικού ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος της ημεδαπής ή ισότιμου της αλλοδαπής.

βδ) Τεχνολόγου μηχανικού της περ. β’ της παρ. 4 του άρθρου 4, όσοι έχουν πτυχίο των τεχνολογικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) ή των ανώτερων σχολών (σχολών υπομηχανικών, Κ.Α.Τ.Ε.Ε./Α.Σ.Ε.Τ.Ε.Μ./Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε.) ειδικότητας μηχανολόγων, ηλεκτρολόγων και μηχανικών αυτοκινήτων ή πτυχίο ισότιμης σχολής της ημεδαπής ή της αλλοδαπής.
γ) Να έχει λάβει την απαιτούμενη εκπαίδευση του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1.

Για την απόκτηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2, ο υποψήφιος πρέπει να πληροί τις παραπάνω προϋποθέσεις και να έχει λάβει την απαιτούμενη εκπαίδευση του τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2

Στην ίδια απόφαση στο άρθρο 5 αναφέρονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την αναγγελία έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη σε οχήματα υψηλής τάσης που είναι τα εξής:

Για την Κατηγορία 1:
α. Αίτηση αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης (υπόδειγμα αίτησης υπάρχει στην Υ.Α.).
β. Αντίγραφο μίας εκ των προαναφερόμενων άδειων ασκήσεως επαγγέλματος ή βεβαίωσης ορθής αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος.
γ. Βεβαίωση επιμόρφωσης τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης που εκδίδεται από τον φορέα επιμόρφωσης.
δ. Δύο πρόσφατες φωτογραφίες διαστάσεων δελτίου αστυνομικής ταυτότητας.
ε. Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 με την οποία δηλώνουν:
εα. ’Οτι δεν έχουν καταδικαστεί αμετάκλητα για ανυποταξία ή λιποταξία, δηλαδή ότι δεν υπόκεινται στις στερήσεις των ανυπότακτων και λιποτακτών του άρθρου 9 του ν. 1763/1988 «Στρατολογία των Ελλήνων».
εβ. Τα τυχόν μεταβληθέντα στοιχεία του δελτίου ταυτότητας.

Για την Κατηγορία 2:
α. Αίτηση αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης (υπόδειγμα αίτησης υπάρχει στην Υ.Α.).
β. Αντίγραφο μίας εκ των προαναφερόμενων άδειων ασκήσεως επαγγέλματος ή βεβαίωσης ορθής αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος.
γ. Βεβαίωση ολοκλήρωσης επιμόρφωσης τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 1 που εκδίδεται από τον φορέα επιμόρφωσης.
δ. Βεβαίωση ολοκλήρωσης επιμόρφωσης τεχνίτη οχημάτων υψηλής τάσης Κατηγορίας 2 που εκδίδεται από τον φορέα επιμόρφωσης.
ε. Δύο πρόσφατες φωτογραφίες διαστάσεων δελτίου αστυνομικής ταυτότητας.
στ. Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 με την οποία δηλώνουν:
στα. Ότι δεν έχουν καταδικαστεί αμετάκλητα για ανυποταξία ή λιποταξία, δηλαδή ότι δεν υπόκεινται στις στερήσεις των ανυπότακτων και λιποτακτών του άρθρου 9 ου ν. 1763/1988 «Στρατολογία των Ελλήνων».
στβ. Τα τυχόν μεταβληθέντα στοιχεία του δελτίου ταυτότητας.

Πηγή