Η Ελβετία είναι γνωστή για τις Άλπεις, τα ρολόγια, τις τράπεζες, την ουδετερότητα, τις τέσσερις εθνικές γλώσσες, το τυρί και φυσικά τα σοκολάτα. Το 2014 διατέθηκαν 183.738 τόνους σοκολάτας ελβετικής καταγωγής και ο κλάδος είχε κύκλο εργασιών 1,728 εκατ ελβετικά φράγκα (Chocosuisse). Διάσημες Ελβετικές μάρκες σοκολάτας είναι για παράδειγμα οι Frey, Toblerone, Milka, η Lindt & Sprüngli, Suchard και Cailler. Σήμερα οι Toblerone, Cailler και Μίλκα ανήκουν στον πολυεθνικό κολοσσό τροφίμων Mondeléz International. Αν και δεν είναι ανεξάρτητος πια, είναι καλά καθιερωμένες μάρκες. Lindt & Sprüngli λειτουργεί με 20 θυγατρικές σε όλο τον κόσμο και οκτώ μονάδες παραγωγής στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Το 2014 οι πωλήσεις της Lindt & Sprüngli ήταν 3.390 εκατομμύρια ελβετικά φράγκα. Για να βρείτε τους παράγοντες πίσω από την ελβετική σοκολάτα ιστορία επιτυχίας πρέπει κανείς να κοιτάξει πίσω στην ιστορία. Οι Ελβετοί δεν έχουν αποικίες σε χώρες που παράγουν κακάο και η Ελβετία είναι μια σχετικά μικρή χώρα από άποψη της έκτασης και του πληθυσμού. Υπάρχουν ωστόσο βασικοί παράγοντες, όπως οι καινοτομίες, η συνεχής ανάπτυξη της διαδικασίας παραγωγής, η ποιότητα, ο ανταγωνισμός, οι συγχωνεύσεις, ο προστατευτισμός, η γεωγραφία, η εγχώρια ζήτηση και ο τουρισμός πίσω από την επιτυχία. Χαρακτηριστικό της Ελβετικής βιομηχανίας σοκολάτας είναι ότι, ενώ υπήρξε πάντα ο ανταγωνισμός μεταξύ των κατασκευαστών, έχουν εργαστεί μαζί όταν ήταν απαραίτητο, και έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μια ισχυρή βιομηχανία.
Η γεωγραφία της Ελβετίας βοήθησε στην επιτυχία της βιομηχανίας σοκολάτας. Η χώρα βρίσκεται σε κεντρική τοποθεσία και διασχίζεται από πολλούς εμπορικούς δρόμους και, συνεπώς, πρώτες ύλες, όπως το κακάο και η ζάχαρη θα μπορούσε εύκολα να εισαχθούν και να εξάγεται η σοκολάτα. Υπήρχαν επίσης εξαιρετικές πηγές των ρεόντων υδάτων που παρείχε την απαιτούμενη ενέργεια για τα εργοστάσια που συχνά βρίσκονται στις όχθες του ποταμού.
Η εγχώρια ζήτηση για τη σοκολάτα είναι σχετικά μεγάλη στην Ελβετία η οποία έχει βοηθήσει τη βιομηχανία να αναπτυχθεί. Το 1999, η Ελβετοί έφαγαν 11,5 κιλά σοκολάτας όταν οι Αμερικανοί έτρωγαν μόνο 5,4 κιλά. Το ποσό είναι τεράστιο, ακόμη και αν το 20 τοις εκατό του εκτιμάται ότι έχει αγοραστεί από τουρίστες.
Ενώ υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των κατασκευαστών, έχουν συνεργαστεί μαζί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα, οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές αποτελούν μέρος της Ελβετικής βιομηχανίας σοκολάτας από την αρχή. Το 1899, για παράδειγμα, ο Lindt πούλησε την επιχείρησή του στον Rudolf Sprüngli, και το 1929 οι Peter, Cailler και Kohler” εξαγοράστηκαν απο την εταιρεία «NESTLE και Anglo-Swiss”. Ένα άλλο παράδειγμα αυτών των γάμων σοκολάτας είναι οι «Suchard AS” και “Chocolat Tobler ΑΒ” να συνεργάζονται μαζί στο πλαίσιο του “Interfood” στο 1970.
Πολλαπλοί παράγοντες εξηγούν την επιτυχία της Ελβετικής σοκολάτας αλλά η συνεργασία είναι κάτι που παρατηρείται σε όλη την ιστορία. Προστατεύοντας την ελβετική μάρκα σοκολάτας οι Ελβετοί κατασκευαστές σοκολάτας σέβονται τα επιτεύγματα του παρελθόντος, την υψηλή ποιότητα και τη φήμη που έχουν αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια.