Στον κόσμο του Digital Marketing, έπειτα από τις εκλογές του Μαΐου ξεκίνησε μία μεγάλη
κουβέντα για την χρήση των social media από τους υποψηφίους και τα κόμματα καθώς και για
την συνάρτηση των αποτελεσμάτων σε σχέση με την επιρροή των μέσων κοινωνικής
δικτύωσης.
Μετά το τέλος και των εκλογών του Ιουνίου, μπορούμε να βγάλουμε κάλλιστα πιο
εμπεριστατωμένα αποτελέσματα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των πρόσφατων εκλογών στην Ελλάδα, οι πολιτικοί άρχοντες
εκμεταλλεύονται όλο και περισσότερο τα κοινωνικά δίκτυα για να αυξήσουν την επιρροή τους και
να επικοινωνήσουν με τους ψηφοφόρους τους. Ο πρόεδρος του Σύριζα, Αλέξης Τσίπρας,
επέλεξε να δώσει συνέντευξη σε ένα γνωστό YouTube κανάλι, το οποίο συνόδευσε με μια
ζωντανή σύνδεση στο Facebook για να απαντήσει σε ερωτήσεις των θαυμαστών του. Μάλιστα
σε αρκετές περιπτώσεις οι ζωντανές συνδέσεις του κυρίου Τσίπρα γίνονταν κυρίως μέσω του Tik
Tok. Και βέβαια να μην ξεχνάμε ότι ακόμα και το μήνυμα του πριν τις εκλογές του Μαΐου έγινε
viral, όχι καλό λόγο όμως.
Αντίστοιχα, ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος
χαρακτηρίζεται ως ένας από τους πιο επιδεξιους χρήστες των social media, κατάφερε να
αυξήσει τους ακόλουθους του στο Twitter και στο Instagram κατά τη διάρκεια της προεκλογικής
εκστρατείας. Ο ίδιος όπως και πολλά στελέχη του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας επιδόθηκαν
ακόμη και σε trends των social media και κυρίως του Tik Tok προκειμένου να προσεγγίσουν την
νεολαία. Μάλιστα το κεντρικό πρόσωπο της προεκλογικής εκστρατείας της Νέας Δημοκρατίας,
που δεν ήταν άλλο από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, έδωσε μεγάλη βάση στην δημιουργία
περιεχομένου αποκλειστικά για το Tik Tok και μάλιστα με ιδιαίτερη αλληλεπίδραση με τους
χρήστες του, καθώς μέσω του προφίλ του φρόντισε να παίξει ένα σημαντικό παιχνίδι για τα
social media, αυτό των ερωτοαπαντήσεων με σκοπό να αναλύσει το προεκλογικό του
πρόγραμμα.
Εν αντιθέσει με τα παραπάνω κόμματα, το κόμμα του Πασοκ επέλεξε να σταθεί πιο
συγκρατημένο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία αυτά με πιο
συντηρητικό τρόπο. Ο πρόεδρος του, Νίκος Ανδρουλάκης, προτίμησε να σταθεί στις
προεκλογικές του ομιλίες, καθώς και στις περιοδείες του, σταθερός στην άποψη του σχετικά με
την χρήση των social media και παράλληλα καταδικάζοντας τα λεγόμενα trolls για την
προσπάθεια δολοφονίας χαρακτήρων, όπως ανέφερε ο ίδιος.
Υπήρξαν ελάχιστες περιπτώσεις υποψηφίων βουλευτών, όπως ο Παύλος Χρηστίδης όπου
δημιούργησε ένα καθημερινό, προσωπικό vlog προς ενημέρωση των θαυμαστών του για τις
καθημερινές δραστηριότητες του με έναν νεανικό τρόπο προσέγγισης. Ο Παύλος Γερουλάνος, ο
Παναγιώτης Δουδωνής, μετέφεραν αρκετά δυναμικά τον πολιτικό τους αγώνα μέσω των social
media επίσης, ενώ ο Κώστας Σκανδαλίδης που ανήκει στην παλαιά στρατιά του Πασοκ, έγινε
ακόμη και viral για απάντηση του στον Αλέξη Τσίπρα σχετικά με την εμμονή του με τον Ανδρέα
Παπανδρέου. Για ακόμη μία φορά όμως αξίζει να ξεχωρίσουμε την κυρία Νάντια
Γιαννακοπούλου, η οποία όπως και στις εκλογές του 2019 μας εντυπωσίασε με ένα πολύ
δυναμικό και μαχητικό προεκλογικό βίντεο.
Θα ήταν άδικο να ξεχάσουμε να αναφέρουμε ότι και ο γραμματέας του ΚΚΕ, κύριος
Κουτσούμπας εν αντιθέσει με το υπόλοιπο κόμμα του, έγινε μία άκρως συμπαθητική μορφή στα
social media και σε αρκετές περιπτώσεις έγινε viral είτε μεταφέροντας μία γενέθλια τούρτα σε
κάποιον εορτάζοντα φίλο του κόμματος, είτε ¨τρολλάροντας¨ την κυρία Κωνσταντοπούλου και
την καρδούλα που σχηματίζει με τα χέρια της.
Έπαιξαν ρόλο τελικά στα αποτελέσματα των εκλογών τα social media?
Με μία πρώτη ανάγνωση στα αποτελέσματα αυτών των εκλογών εύκολα θα πει κάποιος πως τα
μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνέβαλαν σε έναν μεγάλο βαθμό στην δημιουργία κλίματος άλλοτε
υπέρ και άλλοτε κατά ορισμένων προσώπων ακόμα και προγραμμάτων ή καταστάσεων.
Όπως είπαμε και παραπάνω οι μεγάλοι νικητές αυτής της εκλογικής διαδικασίας στέφθηκαν τα
μέλη και ο πρωθυπουργός του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας, οι οποίοι κράτησαν μία πολλή
οργανωμένη στρατηγική στα social media, με εμφανή την ανάμειξη επαγγελματιών.
Είναι ευρέως γνωστό ότι στα μεγάλα αστικά κέντρα μετράει πάρα πολύ η δυναμική των μέσων.
Έτσι λοιπόν, αναλύοντας τις ψήφους που αποκόμισε ανα περιφέρεια το κάθε κόμμα θα δούμε
ότι όσα αναφέρθηκαν παραπάνω έδωσαν ισχυρό προβάδισμα στην σωστή χρήση των social
media.
Εκτός από τους υποψηφίους και τις εκστρατείες τους, οι Έλληνες πολίτες χρησιμοποίησαν
επίσης τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να εκφράσουν τις απόψεις τους και να συμμετάσχουν
σε πολιτικές συζητήσεις γύρω από τις εκλογές. Το Twitter, το Instagram και το Facebook ήταν
όλες δημοφιλείς πλατφόρμες για την κοινή χρήση ειδησεογραφικών άρθρων και προσωπικών
προοπτικών σχετικά με τις πολιτικές και τις υποσχέσεις που δόθηκαν από τα διάφορα μέρη.
Μια ενδιαφέρουσα τάση που εμφανίστηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά τη διάρκεια των
ελληνικών εκλογών ήταν η άνοδος του διαδικτυακού ακτιβισμού και της δημοσιογραφίας
πολιτών. Με τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης να επικρίνονται συχνά για μεροληψία ή ελλιπή
κάλυψη, πολλά άτομα στράφηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μοιραστούν από
πρώτο χέρι ιστορίες συγκεντρώσεων, συνεντεύξεων με υποψηφίους και άλλα σημαντικά
γεγονότα. Το Twitter, ειδικότερα, έγινε κόμβος για τους Έλληνες πολίτες να μοιράζονται τις
σκέψεις και τις αντιδράσεις τους για τις εκλογές σε πραγματικό χρόνο.
Ωστόσο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρουσίασαν επίσης ορισμένες προκλήσεις όσον
αφορά την παραπληροφόρηση και την προπαγάνδα. Οι ψευδείς ειδήσεις και η
παραπληροφόρηση εξαπλώνονται γρήγορα σε πλατφόρμες, που συχνά τροφοδοτούνται από
bots και trolls που επιδιώκουν να επηρεάσουν το αποτέλεσμα των εκλογών. Η ελληνική
κυβέρνηση και οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έλαβαν μέτρα για την καταπολέμηση
αυτής της τάσης, συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας με οργανισμούς ελέγχου δεδομένων
και της εφαρμογής αυστηρότερων κανόνων για την πολιτική διαφήμιση.
Συνολικά, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην πορεία προς τις
ελληνικές εκλογές και τα επακόλουθά τους. Ενώ επέτρεψαν μεγαλύτερη ορατότητα και εμπλοκή
μεταξύ των πολιτικών υποψηφίων και των πολιτών, παρουσίασαν επίσης προκλήσεις όσον
αφορά την παραπληροφόρηση και την προπαγάνδα.
Καθώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνεχίζουν να αναδιαμορφώνουν τον πολιτικό λόγο και
τη δέσμευση σε όλο τον κόσμο, θα είναι όλο και πιο σημαντικό για τις κυβερνήσεις και τις
εταιρείες τεχνολογίας να βρουν τρόπους να εξισορροπήσουν τα οφέλη και τους κινδύνους αυτού
του ισχυρού εργαλείου, που σίγουρα έπαιξε άκρως καθοριστικό ρόλο στα μεγάλα αστικά κέντρα
Παναγιώτης Αργυρός
Digital Marketing Manager της εταιρείας Sinis Group